מס מכירה בארה"ב של עסקאות במסחר אלקטרוני
e-commerce
עורכי דין - דף הבית>>דיני מחשבים> דיני אינטרנט>
מיסוי בינלאומי> מיסוי בינלאומי: מס מכירה בארה"בשל
עסקאות במסחר אלקטרוני e-commerce
החבות במס של חברות הקשורות במסחר באינטרנט נוצרת
בשל זיקתם למדינה המחייבת אותם במס. הזיקה למדינה
מסוימת של לקוח ממדינה אחרת הוא נושא לוויכוח כבר הרבה
שנים. חברות רבות העוסקות במכירות באמצעות הדואר
בארה"ב, נאבקו עם רשויות המס בקשר לתחום מיסוי זה. בית
המשפט העליון בארה"ב קבע בשנת 1992 בפסק הדין בעניין
Quill Corp .v. North Dakota את העיקרון בעניין
הזיקה למדינה מסוימת. ,
an out-of-state vendor has nexus in a state for
sales and use tax only if that vendor has some form
of physical presence in the state
חברה העוסקת במסחר אלקטרוני, נדרשת לגבות מע"מ או
בארה"ב מס מכירות, ממכירותיה ללקוחות, במדינה שיש לה
זיקה אליה. זיקת חברה למדינה פירושה נוכחות ממשית
במדינה במידה כזו שלמדינה יש את הכוח והזכות לאכוף על
החברה את חוקי המס שלה.
אולם כללי מיסוי במדינות רבות בארה"ב המתייחסים
לעיקרון הזיקה למדינה של ספקים ממדינות אחרות, לא
יישמו את הוראות פסק הדין.
לגבי חוקי המע"מ וחוקי מס המכירות בארה"ב, יש
חשיבות גדולה למבחנים הקובעים זיקת נישום למדינה
מסוימת. מבחן עיקרי הוא נוכחות פיזית של הנישום
במדינה. בהתאם לקביעה של בית המשפט העליון בארה"ב
בעניין חברת Quill הנ"ל, ספק מחוץ למדינה חייב להיות
נוכח פיזית במדינה מסוימת לפני שנוצרת הזיקה שלו
למדינה זו, ולפני שלמדינה זו יש את הזכות לדרוש ממנו
לגבות מס מכירות.
בפסק דין שניתן לאחרונה במדינת Tennessee, בית
המשפט קבע שלמרות העסקים המשמעותיים שעושה חברת AOL
היא לא נדרשת לגבות מס מכירות ומס שימוש, משום שאין לה
נוכחות פיזית במדינה זו. בעקבות פסק דין זה נראה
שנוכחות שאינה כוללת משרד, עובדים, או סוכנים לא תיצור
זיקה בין ספק "זר" למדינה, כך שיחויב לגבות מס מכירות
ומס שימוש במדינה זו.
במקרה שנדון היו להלכה מספר עובדות שהצביעו על
נוכחות משמעותית של AOL במדינת Tennessee:
בית המשפט לא שוכנע כי העובדות הבאות מביאות לכך
שלחברת AOL יש זיקה מספקת בטנסי.
עריכת חוזה בטנסי: לדעת בית המשפט ללא קשר למקום
עריכתם, לא יוצרים החוזים את התשתית של הנוכחות הפיזית
הנדרשת. הכלל הוא שדרושה נוכחות פיזית ממשית.
שירות ממוחשב הנובע ומסתיים במדינת טנסי: לדעת בית
המשפט עובדות אלה לא יוצרות את הזיקה המספקת.
שימוש בתוכנה של AOL בטנסי: לדעת רשויות המס בטנסי,
שימוש בתוכנה של AOL במחשבי תושבים של טנסי קובעים
נוכחות , הביאו כהוכחה את החלטת החשב של מדינת טקסס
שקבע שנוכחות של תוכנות ברשיון, במחשבים של תושבים
במדינה זו יוצרים זיקה לצורכי מס מכירות.
אולם בית המשפט לא הסכים עם החלטת חשב טקסס, וטען
שלנוכחות התוכנה יש משקל קטן ביותר לצורך מבחני הזיקה.
לתוכנה אין חשיבות כמו לנכס, תפקיד התוכנה הוא רק
לאפשר גישה לקבלת שירות.
גישה לשיחות מקומיות: לדעת בית המשפט, הסכמים אלה
המאפשרים ללקוחות AOL ליהנות מתעריף שיחות מקומיות,
כשהם מתחברים לאתר החברה בווירג'יניה, אינו קריטריון
שיוצר זיקה לצורך חבות במס.
חכירת ציוד בטנסי: להלכה חכירת הציוד מעידה על
נוכחות, אך נציג רשות המס לא הצליח לצטט לבית המשפט
קביעה חוקית שחכירת ציוד יוצרת זיקה לצורכי מס מכירות
ומס השימוש. ובית המשפט לא רצה לקבוע זיקת נוכחות על
סמך ציוד זה, ללא כל הוראה חוקית.
תוצאת המשפט מפתיעה משום שגם בית המשפט מודה שהציוד
היה פיזית בטנסי, ויצר רווח לחברת AOL. לדעת בית המשפט
על מנת ליצור זיקה הנוכחות צריכה לכלול כאמור משרד, או
עובדי חברה .
אחד ממבחני המפתח על מנת לקבוע באם לחברה העוסקת במסחר
אלקטרוני יש נוכחות נדרשת במדינה המחייבת אותה לגבות
מע"מ או מס מכירה הוא שליטה והפעלה מרחוק של שרת
אינטרנט. שרת אחד יכול "לארח" אתר אינטרנט יחיד או
אלפי אתרי אינטרנט. מסיבות שונות שרת האתר האלקטרוני
של החברה יכול להיות ממוקם הרחק ממקום משרדיה של החברה
. אך אתר אינטרנט ה"מתארח" בשרת אינטרנט הנשלט מרחוק,
ניתן להפעלה באותה קלות אילו היה ממוקם בסמוך למשרדי
החברה .
מתעוררת השאלה האם העובדה שאתר האינטרנט ממוקם על
שרת אינטרנט הנמצא במדינה אחרת גורם לכך שחברת המסחר
האלקטרוני תהיה כפופה לחוקי המס במדינה זו.
כאשר אתר אינטרנט מספק שירותים או מוצרים
דיגיטליים, כדי לקבל תשלום עבור מוצרים אלה הוא יכול
להסתפק במספר כרטיס אשראי, והעסקה יכולה להסתיים
במלואה. בעתיד גם מידע מועט זה יכחד כאשר קונים ישתמשו
בכסף דיגיטלי ולמוכרים לא יהיה כל מידע על לקוחותיהם.
אנונימיות הלקוחות תקשה על מוכרים לעמוד בדרישות החוק
לגבי מידע שהם נדרשים לספק על לקוחותיהם.
מוצרים דיגיטליים הם ייחודיים למסחר באמצעות
האינטרנט, ולכן נוצרים קשיים ביישום חוקי המס הקיימים,
שנכתבו כאשר מסחר אלקטרוני לא היה קיים, על הכנסות
אלו.
המוצר הדיגיטלי השכיח ביותר הוא "הורדת" תוכנה מאתר
באינטרנט, כמו כן מוצר נוסף שמרבים ל"הוריד" באינטרנט
הוא תקליטור מוסיקה ולאחרונה החלו גם להוריד ספרים.
יש מדינות בהם חוקקו חוקי מס הקשורים בהורדת
תוכנות, אך אין חוקי מס הקשורים להורדת מוצרים
דיגיטליים אחרים. יש מדינות בארה"ב שבמפורש הוציאו
הורדות מוצרים דיגיטליים מהמחויבות במס. מצב זה מבטא
את אי ההסכמה בין מדינות לגבי חיוב במס של מוצרים
דיגיטליים.
הטלת מע"מ על שירותי גישה לאינטרנט הוא גם נושא
למחשבה. אין הוראות מיסוי לשירות זה. אולם כאשר מדינה
שוקלת הטלת מס זה, יש להתחשב ברווחיות הנמוכה של שירות
זה, והנחיתות הרווחיות שתיווצר לחברות כאלה לעומת
חברות במדינות שאינן מחייבות במע"מ.
חיוב במע"מ של עסקאות באינטרנט הוא נושא לוויכוחים
רבים. העדר מס שווה לגבי מתן שירותים זהים, גורם
לתחרות בלתי הוגנת בין נותני השירותים. אי מסוים של
שירותים הניתנים באמצעות האינטרנט מאפשרת לנותני שירות
אלה להוזיל את מחירם ולהשיג יתרון יחסי בשוק לעומת
עסקים הממשיכים להתנהל בדרכים "המסורתיות". לכן מציאת
פתרון למיסוי העסקאות שנעשות באמצעות האינטרנט תביא
להקטנת הנזק, אם כי יש רבים המתנגדים למיסוי העסקאות
שנעשות באינטרנט כדי לא לחנוק את הכלכלה החדשה והביא
לביסוסה.
מדינות תצטרכנה להתמודד עם נושא זה על מנת לשפר את
מאזנן התקציבי, אם תתממש התחזית של " Death of Main
Street." . בארה"ב הוקמה וועדה the Advisory
Commission on Electronic Commerce שסמכותה מכוח ה -
Internet Tax Freedom Act . תפקיד הוועדה להביא המלצות
בנושא מיסוי עסקאות באינטרנט, וכנראה שהוועדה תתמקד
בנושא מס המכירות בארה"ב, והיכולת של מדינה לאכוף
ספקים ממדינות אחרות לגבות את מס זה. אם הקונגרס
האמריקאי יאשר ויאפשר אכיפת מס זו, זה יביא לשינויים
גדולים גם בנושא עסקאות בינלאומיות אלקטרוניות
ובאמצעות הדואר עם ארה"ב בשל השפעת המיסוי על עסקאות
אלה.
בתחילת חודש מרץ 2001 הוגשה הצעת חוק לסנט האמריקאי
ה "Internet Tax Moratorium and Equity Act," . הצעת
החוק מכילה אמצעים שיאפשרו ויתנו למדינה את הסמכות
לאכוף על ספקים ממדינות אחרות, לגבות "מס מכירות" ו"מס
שימוש" (sales and use tax), אם המדינה תאמץ הוראות
מסוימות הכלולות בהצעת החוק.
אחידות ופשטות של מס המכירות של המדינות בארה"ב ,
הם צעדים בלתי נמנעים. עם התפתחות והתעוררות של המסחר
האלקטרוני, ספקים רבים צריכים להתמודד עם שיטות מיסוי
במדינות אחרות. ההבדלים הענקיים בחוקי המס של מדינות
שונות, מוסיפים נטל כבד למסחר בין המדינות בארה"ב
ולמסחר הבינלאומי.
בארה"ב מנסים עכשיו ליישם פתרון דומה לגביית מס
המכירות במדינות השונות על ידי ספקים שלא ממדינה
מסוימת. ( ?Streamlined Sales Tax Project ") .
המדינות הרוצות ליישם את אכיפת מס המכירות, מנסות
לבנות שיטת גבייה לספקים מקוונים של ?plug-and-play. .
בארה"ב השיטה צריכה להיות קלה ליישום, משום שהמדינות
לא יכולות לאכוף את גביית מס המכירות על רוב ספקי
המוצרים הדיגיטליים. הספקים יצטרכו לעשות זאת
בהתנדבות. כדי לשכנע את הספקים "להתנדב", המדינות
חייבות להשתמש בנערכת פשוטה וקלה ליישום.
המדינות בארה"ב פיתחו מסגרת חוקית אשר תכלול בתוכה
את יכולת האכיפה של מס המכירות על ספקים "זרים", וזה
לפחות צעד אחד לפני האירופאים. אם השיטה לאכיפת מס
מכירות על ידי ספקים "זרים" תצליח בארה"ב, וכן יצליחו
להתמודד עם בעיית גבית מס המכירות על מכירות של מוצרים
דיגיטליים, יתכן וניתן יהיה ליישם אותה גם באירופה.
America Online, Inc. v. Johnson, Docket: No.
97-3786-III, Tenn. Chancery Ct.
Tex. Comptroller of Public Accounts, Rul. 9807720H
(1992),
Quill Corp. v. North Dakota by and Through
Heitkamp, 504 U.S. 298 (1992)
מיסוי בינלאומי
|